Daňový balíček 2019 II. část daň z příjmů PO

Ministerstvo financí připravilo tzv. daňový balíček, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a který by podle předpokladů měl začít platit od 1. ledna 2019.

Daň z příjmů právnických osob

• Implementace evropských směrnic ATAD

K nejvýraznějším změnám dochází v oblasti zákona o daních z příjmů, kde je v souvislosti s transpozicí směrnice proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem (ATAD) navrhováno několik opatření proti daňovým únikům zejména velkých korporací. Jedná se o omezení odečitatelnosti úroků od základu daně limitem 80 mil. Kč nebo 30 % EBITDA.

• Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (exit tax)

Od roku 2020 by se mělo implementovat také pravidlo pro zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví. Toto pravidlo se uplatní především v situacích, kdy česká společnost přemístí svá aktiva do své stálé provozovny v zahraničí či naopak, nebo v případě, kdy česká společnost změní svou daňovou rezidenci. Přesun majetku bude v tom případě zdaněn v České republice obdobně, jako by byl zdaněn prodej aktiv. Základem daně tedy bude rozdíl mezi tržní cenou aktiv a jejich daňovou hodnotou. V určitých případech bude možné rozložit splátku daně do následujících pěti let.

• Oznamovací povinnost příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí

Nově se také zavádí povinnost pro korporace, které vyplácí do zahraničí větší podíly na zisku či další příjmy, které běžně podléhají srážkové dani, ale jsou od daně osvobozeny anebo nepodléhají zdanění, aby tuto výplatu oznámily správci daně. Cílem je získání a následné využití dalších relevantních dat pro povinnou automatickou výměnu informací dle právních předpisů, kterými je Česká republika vázána.

• Zdanění ovládané zahraniční společnosti

Návrh novely dále obsahuje pravidla pro zdanění ovládaných zahraničních společností („CFC rules“). Ty jsou rovněž reakcí na povinnou implementaci směrnice ATAD. Dle těchto pravidel bude česká společnost povinna zahrnout do svého základu daně vybrané příjmy své zahraniční ovládané společnosti. Tou je taková společnost, na jejímž kapitálu se ať už přímo či nepřímo z více než 50 % podílí česká společnost. Další podmínkou je, že taková zahraniční společnost nevykovává žádnou podstatnou ekonomickou činnost a její daňová povinnost v zahraničí je nižší než jedna polovina daňové povinnosti, jakou by tato společnost měla v případě zdanění dle českého daňového práva. Pokud se zahraniční dceřiná společnost kvalifikuje dle výše uvedených podmínek jako „ovládaná společnost“, bude mít česká matka povinnost zahrnout do svého základu daně její vybrané příjmy, jako jsou příjmy z dividend, úroků nebo licenčních poplatků. Česká mateřská společnost si proti své daňové povinnosti započte daň, kterou dceřiná společnost zaplatila z předmětných příjmů v zahraničí.

Zdroj: euro.cz, portal.pohoda.cz, behounek.eu